ENG / FIN

Ideoita ja innovaatioita

Interaktiivisuus ja luova suunnittelu avaa asiakkaillemme uusia mahdollisuuksia hyödyntää Digital Signagea. Reitin- ja paikanhakupalvelut, interaktiiviset mainoskampanjat sekä sosiaalista mediaa hyödyntävät ratkaisut ovat tehokkaita Digital Signage-innovaatioita.

Ray Interaktiivinen Pajatso-peli Kampin ostoskeskuksessa.

Craneworks kehittää jatkuvasti uusia ideoita, joita voidaan tuoda DS-maailmaan. Näitä ovat muun muassa liikeohjaus (Kinetic applications), sosiaalisen median kampanjat, interaktiiviset kampanjat ja näyttävät 3D- ja hologrammisovellukset.

Liikeohjaus – Kinetic applications

Kansallisteatteri hyödynsi liikeohjausta luovassa kampanjassa, jossa promottiin kauhuklassikkonäytelmä Frankensteinia. Liiketunnistin kaappasi ohikulkijan hahmon ja sijoitti tämän peliin, joka pyöri Kampissa sijaitsevalla näytöllä. Ohikulkija sai osallistua peliin  hyppimällä, liikkumalla ja heiluttelemalla käsiään jolloin pelihahmo ruudulla reagoi liikkeisiin. Interaktiivinen toteutus tehtiin yhteistyössä Kuubi Visual Productions -yrityksen kanssa.  

Facebook ja muut sosiaalisen median sovellukset

Craneworks on toteuttanut asiakkailleen useita kampanjoita, joissa on hyödynnetty sosiaalisen median voimaa. Yleisön mukaan tempaaminen ja näkyvyys DS-näytöillä avaa täysin uusia mahdollisuuksia. Sosiaalista mediaa hyödyntämällä asiakkaan kampanja saa lisää ulottuvuutta.

Kampin Digital Signage –näytöillä voidaan näyttää reaaliajassa Facebookiin integroituja kampanjoita ja niiden toimintoja, kuten tykkäyksiä, check-in-päivityksiä ja kommentteja. Ratkaisu on toteutettu yhteistyössä Nitro-mainostoimiston kanssa.

Helsingin Jokerit- jääkiekkojoukkeelle toteutettu tykkäyksiin reagoiva DS Facebook -kampanja saavutti valtavan suosion. Kampanjassa yleisö sai hurrata joukkueelle ja tykätä siitä Facebookissa. Kampin suurella ulkonäytöllä pyörivä tempaus keräsi ensimmäisenä päivänä yli 15 000 tykkäystä Facebookissa.

Interaktiiviset kampanjat

Craneworks toteutti Helsingin vuoden 2012 jääkiekon maailmanmestaruuskisoihin interaktiivisen äänestyskampanjan yhteistyössä Clear Channelin kanssa. Helsingin avainpaikoilla sijaitsevilla kosketusnäytöillä esitettiin kysymyksiä ja yleisö pääsi osallistumaan kisoihin myös Down Town Digital -ulkonäyttöjen kautta. Kampanja toi kisoille näkyvyyttä uudella ja interaktiivisella tavalla. Craneworks suunnitteli ja toteutti kampanjan visuaalisen ilmeen ja teknisen ratkaisun tulosten keräämiseen.

3D- ja hologramminäytöt

Craneworks tarjoaa ja toimittaa asiakkailleen uusinta tekniikkaa olevia hologrammi- ja 3D-näyttöjä. Näillä uusilla tekniikoilla mainokset ja muu sisältö saadaan esille ennennäkemättömällä tavalla. Tähän asti vain elokuvissa nähdyt futuristiset näytöt ovat todellisuutta ja niillä voidaan toteuttaa upeita ratkaisuja. 

Räätälöidyt ja kustomoidut ratkaisut

Craneworks on toteuttanut useita räätälöityjä ratkaisuja ja interaktiivisia kampanjoita tunnetuille brändeille:

Gasum

Gasumin kampanja ”Hyvän ilman lintu” -paremman ilmanlaadun puolesta on hieno esimerkki räätälöidystä ja luovasta Digital Signage –toteutuksesta.  Kampanjassa oli kolme näyttöä (kaksi Helsingissä ja yksi Tampereella), joissa näytettiin tietoa ilmanlaadusta. Craneworksin ratkaisussa näytettiin historiallista ja reaaliaikaista tietoa ilmanlaadusta rinnakkain. Ilmatieteenlaitos tuotti datan ja suunnittelusta sekä konseptista vastasi mainostoimisto SEK & Grey.

DNA

DNA:n ”Tee oma mainos” –kampanja toteutettiin yhteistyössä Clear Channelin, Hasan & Partnersin ja digitaalisen mainostoimisto Byroon kanssa. Käyttäjät saivat tehdä omia mainoksiaan DNA:n nettisivuilla ja mainokset näytettiin Kampin kauppakeskuksen The Wall LED -näytöllä. Craneworks integroi reaaliaikaisen web-kameran kuvan käyttäjän tekemästä mainoksesta DNA:n nettisivuille. 

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun kampanjassa haluttiin kiinnittää huomio verenluovutukseen ja veripankin tärkeään toimintaan. Craneworks toteutti automaattisesti päivittyvän ”verimittarin”, joka näyttää reaaliajassa veripankissa saatavilla olevan verimäärän veriryhmittäin. Ulkonäytöt Helsingissä ja Tampereella sijoitettiin lähelle verenluovutuspisteitä kiinnittämään ohikulkijoiden huomion tärkeään asiaan ja kannustamaan ihmisiä luovuttamaan eniten tarvittavia veriryhmiä.

 

Lisää innovatiivisia toteutuksia:

  • Sonera Ruutustara interaktiivinen peli toteutettiin Dagmarin & FWD:n kanssa. Pelissä eri kauppakeskuksissa sijaitsevat pelaajat kilpailivat toisiaan vastaan.
  • Punahilkka Kinect -kampanja Kampin kauppakeskuksessa tehtiin yhteistyössä Delicoden kanssa. Ohikulkijoiden kasvot kuvattiin automaattisesti ja mäpättiin punahilkka hahmon kasvoiksi. Kuva lähetettiin käyttäjän valinnasta Facebookkiin julkaistavaksi.
  • Ystävänpäivä SMS -kampanja yhteistyössä Headlong Groupin kanssa. Käyttäjät pystyivät lähettämään SMS -muotoisia ystävänpäivätervehdyksiä Helsinki Downtown Digital ulkonäyttöjen välityksellä.
  • Helsingin Sanomat + iPad -interaktiivinen mainoskampanja automaattisesti päivittyvällä uutissyötteellä ja mahdollisuudella tilata lisätietoja IPad + sanomalehti paketista omaan sähköpostiin.
  • Madonnan uuden musiikkivideon kansainvälinen ennakkojulkaisu Kamppin kauppakeskuksen sisänäytöillä ja ulko-LED näytöllä yhtäaikaa useiden eri maiden pääkaupunkien kanssa.
  • Jalkapallon EM-kisojen Carlsberg tulospalvelu esitti ajantasaista tulostietoa käynnissä olevista peleistä Helsinki Downtown Digital ulkonäytöillä.
  • Videotaidetta Helsingin Sokoksen Mannerheimintien pyöreän kulman videoseinällä osana World Design Capital Helsinki 2012 tapahtumaa.