Augmented Media

Pysäyttävät erikoiskampanjat herättävät tehokkaasti huomion

Mitä Augmented Media on?

Augmented Media on meidän luomamme yleisnimitys erilaisille digitaalisille erikoistoteutuksille ja -kampanjoille.

Augmented Media on erikoiskampanja tai materiaali, joka aktivoi asiakasta toimintaan ja osallistumaan. Se on ylivoimaisesti tehokkain tapa kiinnittää asiakkaan huomio ja jättää parhan ja kestävimmän muistijäljen promottavasta tuotteesta tai palvelusta.

Pysäyttävin asiakaskokemus ja muistijälki luodaan Digital Signage -järjestelmään räätälöidyillä interaktiivisilla erikoiskampanjoilla. Esimerkiksi asiakkaalle liikeohjatuilla peleillä, SoMe -integroiduilla sisältöpalveluilla, erikoistapahtumilla ja promoilla sekä henkilökohtaisesti käyttäjää puhuttelevilla ja aktivoivilla viesteillä.

Nykyinen tekniikka mahdollistaa lähes mitä vaan, joten vain ideointikyky ja budjetti on rajana toteutuksille. Yhdistämme uusimmat teknologiat luovilla sisältöratkaisuilla, keräämme tarvittavan toteutustiimin ja erikoisosaajat yhteen ja luomme sinulle räätälöidyn erikoiskampanjan.

Augmented Median vaikutuskeinoja:

Pelillistäminen

Erillaisilla liikesensoreilla voidaan skannata asiakkaan koko ruumiin liikeitä ja käyttää niitä osana pellilistetyn mainoksen sisältöä. Näin asiakas ohjaa pelihamoa ja pelin etenemistä omilla liikkeillään. Pelejä voidaan ohjata myös muilla tavoilla esim: mobiililaitteilla, tanssimatoilla, langattomilla nappuloilla tai jopa isojen ihmisjoukkojen liikkeitä tai ääntä analysoimalla. Peli jättää tavallista mainosta huomattavasti voimakkaan kokemuksen ja muistijäljen. Pelin jälkeen voidaan esittää pelin tulokset ja kirjata ne vaikkapa SoMessa jaettavaan tuloslistaan. Samalla voidaan myös kerätä asiakkaan yhteystiedot myöhempää lisäkampanjointia varten.

Some integraatio

Craneworks on toteuttanut asiakkailleen useita erikoiskampanjoita, joissa on hyödynnetty samalla myös sosiaalisen median voimaa. Yleisön mukaan tempaaminen ja näkyvyys julkisilla näytöillä avaa täysin uusia mahdollisuuksia. Kampanjan integrointi sosiaaliseen mediaan antaa huimasti lisää ulottuvuutta ja tavoita amyös ne jotka eivät päässett paikalle itse tapahtumaan. Digital Signage –näytöillä voidaan myös näyttää reaaliajassa SoMeen integroituja kampanjoita ja niiden toimintoja, kuten tykkäyksiä, check-in-päivityksiä, kuvia, videoita, pelituloksia, videostreameja, tykkäyksiä ja kommentteja.

Interaktiiviset kampanjat

Interaktiiviset kampanjat saavat ihmiset osallistumaan itse. Asiakas muutuu passiivisesta katsojasta aktiiviseksi elämysten kokijaksi. Kun toteutettavalla kampanjalla, sen sisällöllä ja toiminnalla on vahva kytkös mainostettavaan tuoteeseen ja sen ominaisuuksiin, saadaan aikaiseksi kytkös hauskan tekemisen, mielipiteen antamisen, äänestämisen, positiivisen fiiliksen ja tuotteen ominaisuuksien välille. Tämän jälkeen asiakas kokee tuotteen muita kilpailevia tuotteita tutummaksi ja haluttavammaksi.

Häppeningit

Tapahtumasta kannattaa luoda eri keinoilla moniuloitteinen tapahtuma eli happening, joka kerää porukkaa ja herättää myös muiden medioiden huomion. Sitä kautta saat sitä ilmaista lisäjulkisuutta. Mitä hullumpi idea ja erikoisempi toteutus, sitä suurempi mediahuomio. Häppeningeissä tyypillisesti yhdistetään digitaalista mediaa, musiikkia, tanssia, esiintymistä, liikuntaa, tarjoilua, asiakaslahjoja, hyväntekeväisyyttä ja taidetta.

Yllätykset / Prankit

Monet parhaista erikoiskampanjoista perustuvat pieneen harmittomaan asiakkaan yllättämiseen, säikäyttämiseen, jekuttamiseen, flashmobiin tai vaikkapa julkiseen kosintaan jättiruudun välityksellä. Parhaat yllätyskampanjat jäävät erittäin hyvin mieleen ja saavat mittaamattoman arvokasta SoMe -näkyvyyttä osaskseen jopa vielä vuosiakin itse kampanjan jälkeen.

Viraalivideot ja SoMe -hännät

Kun on rakennettu kunnon häppening, jossa tapahtuu jotain uutta ja erillaista, siitä kannattaa kuvata samalla viraalivideo ja jakaa se SoMeen. Näin saat tapahtumalle SoMe -hännän joka jatkaa markkinointia myös tapahtuman jälkeen. Parhaat videot voivat saavuttaa huomattavankin suuren jälkihuomion. Toisinaan viraalivideo onkin se tärkein erikoiskampanjan lopputulos.

Kamppi erikoiskampanjoiden pelikenttänä

Kampin kauppakeskuksen interaktiiviset sisätoteemit ja Iso ulkonäyttö The Wall on vuosien varrella ollut lukuisien erikoiskampanjoiden testi- ja pelikenttänä. Kampissa on luovutettu energiaa virtuaaliselle Franekenstein-hahmolle, Tehty ohikulkijoista virtuaalisia punahilkkoja, kisattu Alepan Beat It! -tanssipelissä, lanseerattu uutta Playstationia, Xbox Onea, ensiesitetty Madonnan uutta musiikkivideota, kosittu useaan kertaan isolla screenillä, striimattu joululauluja Lohjan kirkosta, ja Don Giovanni oopperaa vanhalta ooperatalolta, tanssittu balettia, pelattu erillaisia sponsoroituja pelejä isolla ruudulla, järjestetty erillaisia häppeningejä Narinkkatorilla, nauttittu mediataiteesta ja kerätty verta Punaiselle ristille. Digitaaliset näyttöpinnat taipuvat vaikka mihin, kun vain mielikuvitus on rajana ja järjestelmä on suunniteltu tukemaan kaikkia mahdollisia hulluja ja mahdottomiltakin kuulostavia ideoita. Erikoiskampanjat on tehty yhteistyössä useiden eri mainos- ja digitoimistojen, sekä teknisten yhteistyökumpaneidemme ja ulkomainostajien kanssa.
Katso tästä alta muutamia esimerkkejä:

DNA 4G kesäyllätys

DNA:n mokkulamies katoaa Kampissa. DNA:n SoMe:ssa kysellään onko kukaan nähnyt Mokkulamiestä joka viimeksi on nähty Kampin DNA -kaupan kulmilla? Katso videosta mistä Mokkulamies löytyi ja mitä sitten tapahtui. Craneworks suunnitteli ja toteutti järjestelmän, jolla tämä kesäyllätys toteutettiin yhteistyössä Kuubin kanssa.

Kansallisteatteri -Frankenstein

Kuubi ja Crane totetutti yhdessä Clear Channelin ja Kansallisteatterin kanssa liikeohjattavan Frankenstein Kinect -pelin Kamppiin. Katso videolta kuinka asiakkaat antavan elinvoimaansa Frankenstein -hahmolle. Kansallisteatteri sai huiman määrän uusia kanta-asiakkaita pelin avulla, joille voidaan nyt mainostaa myös muita tulevia esityksiä.

Pajatso

RAY:n pajatson mailmanmestaruuskisa -kampanjaa tukemaan toteutettiin digitaalinen Pajatso -peli muutamien eri kauppakeskusten infonäytöille, jotka paketoitiin vanhan puisen Pajatsokoneen näköisiksi. Peli osoittautui erittäin suosituksi ja kampanjaa on kyselty useaan kertaan takaisin.

Muita Augmented Media toteutuksiamme:

Harri Hylje

Tallink Siljan Serenade ja Symphony laivoille räätälöitiin Delicoden kanssa Kinect liikeentunnistuksella toimiva Harri Hylje -tanssipeli. Peli herätti suurta innostusta eri ikäisissä asiakkaissa ja innosti asiakkaita pelaamaan hyvän mielen peliä risteilyjen lomassa. Peli oli osa Harri Hylje -hahmon brändimuutosta jossa Harri sai vanhan hymynsä takaisin.

Polar Arjen Sankarit

Polar:in Arkiliikunta -kampanja toteutettiin Helsingin Kampissa, Turun Hansassa ja Tampereen Koskikeskuksessa. Kinect -kameran edessä pelattiin minuutin pituinen Polar Sankarit peli, suoritettiin tehtäviä ja päädyttiin Arjen Sankariksi. Pelin edessä otettiin myös Sankarikuvia, jaettiin ne #PolarSankarit tägillä ja osallistujien kesken arvottiin Polar Loop palkinto.

Real-time content SBS Discovery – The Voice

Clear Channelin Panorama-verkoston LED -tienvarsitauluilla esitettiin SBS radiokanavien: Voice ja Iskelmä radiossa sillä hetkellä soivaa ohjelmaa ja kappaleita ohiajaville autoille ja innostettiin autoilijoita kääntämään kanavalle. Toteutuksen teki kokonaisuudessaan Craneworks

Mentmen – Mentos 30 vuotta

Mentos täytti 30 vuotta ja tätä juhlistettiin The Wall jättinäytöllä pelattavalla kännykkäohjattavalla Mentmen pelillä. Pelin toteutti MFabrik. Katso kuinka peliä pelattiin isolla ruudulla. Palkintona jaettiin tietysti Mentos tuotteita

Push the Batman button

Batman Arkham Knight Scarecrows Nightmare -pelin mainosta The Wall jättinäytöllä ohjattiin verkotetulla BT.TN valmistamalla napilla.

Ohikulkijat painoivat nappulaa, jolloin mainoksen sisältö muuttui ja osallistuit samalla arvontaan.

Citycenter Radio Nova

Toteutimme Joulun alla 2017 yhteistyössä Radio Novan ja Kauppakeskus Citycenterin kanssa Makkaratalon juhlavuosikampanjan, 50 vuotta - Stadin sydämessä. Kampanjassa Radio Novan juontajat soittivat puhelimeen ja vastaamalla oikein soittajalle, oli mahdollisuus voittaa 100 euron lahjakortin Citycenterin liikkeisiin. Oikealla vastauksella "Makkaratalo 50-vuotta!" lunasti moni onnekas ohikulkija itselleen mukavan lahjan vaikkapa jouluostoksia varten.

Megastar Selfie Wall

Kehitimme Tallink Siljan Helsingin ja Viron väliä sukkuloivan Megastar -laivan Megawallille Selfie Wall-aplikaation, jolla matkustajat voivat ladata oman selfie kuvansa laivan isolla Megawallilla esitettäväksi. Kuvat moderoidaan Craneworksin järjestelmässä henkilökunnan toimesta ennen julkaisua, jonka jälkeen ne esitettään Mega wallilla kuvamosaiikkina.

Alepa Beat It -tanssipeli

Alepa lanseerasi Beat It -tanssipeli kampanjan verkossa ja järjesti 06.09.2014 kampanjan loppuhuipennuksena tanssikisan Kampin Narinkkatorille. Kilpailijat tanssivat tanssimatoilla ja heitä kuvattiin useille eri kameroilla ja kisa näytettiin The Wall jättinäytöllä, jossa esitettiin myös pistetilannetta, tapahtumia ja statistiikkaa pelistä.
Video tapahtumasta: https://www.youtube.com/watch?v=RGNo4pjP5LE

City Center makkarapeli

50-vuotiasta "makkarataloa" juhlitiin myös Citycenterin Kosketusnäyttötoteemeissa Panic marketingin toteuttamalla makkarapelillä. Peli tuntuu koukuttavan pelaajia vahvasti edelleenkin. Kokeile sitä itse sivustolla: https://makkarapeli.fi/

SPR Veripalvelu

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun kampanjassa haluttiin kiinnittää huomio verenluovutukseen ja veripankin tärkeään toimintaan. Craneworks toteutti automaattisesti päivittyvän ”verimittarin”, joka näyttää reaaliajassa veripankissa saatavilla olevan verimäärän veriryhmittäin. Ulkonäytöt Helsingissä ja Tampereella sijoitettiin lähelle verenluovutuspisteitä kiinnittämään ohikulkijoiden huomion ja kannustamaan ihmisiä luovuttamaan eniten tarvittavia veriryhmiä.

Helsingin Sanomat + iPad

Helsingin Sanomat IPad oli interaktiivinen mainoskampanja kosketusnäytöillä, jossa virtuaalisen IPadin sisältö päivittyi automaattisesti uutissyötteellä. Lisäksi kampanjassa oli mahdollisuus tilata lisätietoja IPad + sanomalehti tarjouspaketista omaan sähköpostiin.

Carlsberg Euro2012

Craneworks toteutti Carlsbergille reaaliaikaisen tulospalvelun jalkapallon Euroopanmestaruuskisoihin 2012. Tuloksia esiteltiin Clear Channelin Down Town Digital ulkonäytöillä

Kamppi 40 miljoonaa kävijää

Kampissa tehtiin kaikkien aikojen käyntimääräennätys, kun joulukuun 2016 loppupuolella rikottiin 40 miljoonan käyntikerran rajapyykki. Käyntimäärän kehitystä seurattiin Kampin sisä- ja ulkonäytöiltä päivittäin, kunnes 40 miljoonan kävijän raja ylittyi. Näytöillä näkyi päivittäin laskuri, joka laski Kampin kävijämäärää kohti h-hetkeä. Kun 40 miljoonas kävijä palkittiin, ajettiin näytöillä juhlavaa ilotulitusta merkkihetken kunniaksi.

Xbox one lanseeraus

Kun Xbox One saapui virallisesti Suomeen, tapahtumaa juhlistettiin rap-painotteisella ilmaiskonsertilla. 5.9.2014 klo 17 Kampin Narinkkatorilla Helsingissä
Konserttilavana toimi Suomea jo jonkin aikaa kiertänyt Xbox One -rekka, jonka katolle nousi 16 artistia/bändiä. Mukana olivat: Ikenna Ikegwuonu, Jontte Valosaari, Justimusfilms,
Karri Koira, Kasmir, Kim Herold, MadCraft, Matti, Roinatan, Musta Barbaari, Nost3 & Protro, Pastorit, Ruudolf, Roope Salminen & Koirat, SMC Lähiörotat, Särre, The Tilted Kilt

Oopperan ja baletin pikkujoulut

Suomen Kansallisooppera ja Kansallisbaletti järjesti PE 21.11.2014 pikkujoulut Kampissa. Lohjan Pyhän Laurin kirkossa samaan aikaan esitetty Oopperan joulu -konsertti streamattiin suoratoistona Kampin The Wall -jättinäytölle. Konserttia seurattiin Narinkkatorille rakennetusta katsomosta käsin. Oopperaorkesterin puhallinkvartetti soitti jouluista musiikkia Narinkkatorilla päivän aikana. Lisäksi Kansallisbalettin tanssijoita esiintyi päivän aikana E-tason tapahtuma-aukiolla kauppakeskuksen sisätiloissa. Myös yleisö pääsi näyttämään omia tanssimuuveja osana So You Think You Can Muuv? -työpajaa.

Lentokentän Vesipromootio

Helsinki Vantaan lentokentän T2 puolella on toteutettu Springin ja hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa vesikampanja. Jossa matkustaja voi ottaa veden hyllystä ilmaiseksi tai maksaa siitä haluamansa summan, joka lahjoitetaan kokonaisuudessaan hyväntekeväisyyten. Mukana kampanjoissa on ollut mm. Plan ja Punainen risti.

Kaari FOX play

FOX Play -erikoiskampanja, jonka rakensimme yhdessä Clear Channelin ja Panic:in kanssa. Kosketusnäyttötoteemit esittävät Kauppakeskus Kaaressa, -Kampissa, -Isossa Omenassa ja -Sellossa pätkiä Fox Play -palvelun tarjonnasta ja asiakkaat voivat osallistua myös matkalahjakortin arvontaan. FOX Play palvelu löytyy verkosta täältä: http://www.foxplay.fi/

Madonna musiikkivideon julkistus

Madonan "Give me all your luvin’ " -musiikivideo julkaistiin Kampiin sisä- ja ulkoscreeneillä ja kauppakeskuksen äänetoistojärjestelmässä yhtä aikaa usean eri muun maan kaupungin kanssa, (mm. Lontoo, New York,) osana Clear Channelin kansainvälistä kampanjaa.

Thirty Seconds to Mars Twitter -kampanja

Craneworksin toteuttama Thirty Seconds to Mars -yhteyeen Twitter -tiliin tulevat twiitit paljastivat pikkuhiljaa yhtyeen uuden bändikuvan.

Star Wars Kamppi

Toisinaan yksinkertainen on kauneinta. Star Wars mainos The Wallilla oikeassa jouluisessä ympäristössä sopivalla sloganilla ja vielä erikseen SoMe:ssa jaettuna sai mukavasti jakoja ja huomiota ympäri maailmaa.
May the force be with you too!

New Generation Opera -Don Giovanni

Taiteiden yönä 2013 streamasimme New generation Operan esittämän Mozartin Don Giovanni opperaesityksen Aleksanterin teatterista suoraan Kampin The Wall -jättinäytölle. Näin loppuunmyydystä esityksestä voitiin nautiskella myös kesäisessä Helsingin Taiteiden yössä Narinkkatorilla.

Flow festival Selfiemaatti

 Yhteistyössä Delicoden ja Clear Channelin kanssa Flow festareille toteutettiin "Selfiemaatti" joka otti festarikäviöistä valokuvan ja jakoi sen Facebookkiin. Selfiemaattia ohjattiin ja kuvat hyväksyttiin jakoon käsieleiden avulla, joita skannattiin Kinect -kameralla.

Jokerit tykkäyskampanja

Helsingin Jokerit- jääkiekkojoukkeelle toteutettu tykkäyksiin reagoiva DS Facebook -kampanja saavutti valtavan suosion. Kampanjassa yleisö sai hurrata joukkueelle ja tykätä siitä Facebookissa. Kampin suurella ulkonäytöllä pyörivä tempaus keräsi ensimmäisenä päivänä yli 15 000 tykkäystä Facebookissa. Ratkaisu toteutettiin yhteistyössä Nitro-mainostoimiston kanssa.

DNA Tee oma mainos

DNA:n ”Tee oma mainos” –kampanja toteutettiin yhteistyössä Clear Channelin, Hasan & Partnersin ja digitaalisen mainostoimisto Byroon kanssa. Käyttäjät saivat tehdä omia mainoksiaan DNA:n nettisivuilla ja mainokset näytettiin Kampin kauppakeskuksen The Wall LED -näytöllä. Craneworks integroi reaaliaikaisen web-kameran kuvan käyttäjän tekemästä mainoksesta DNA:n nettisivuille.

Gasum Hyvän Ilman Lintu

Gasumin kampanja ”Hyvän ilman lintu” -paremman ilmanlaadun puolesta on hieno esimerkki räätälöidystä ja luovasta Digital Signage –toteutuksesta.  Kampanjassa oli kolme näyttöä (kaksi Helsingissä ja yksi Tampereella), joissa näytettiin tietoa ilmanlaadusta. Craneworksin ratkaisussa näytettiin historiallista ja reaaliaikaista tietoa ilmanlaadusta rinnakkain. Ilmatieteenlaitos tuotti datan ja suunnittelusta sekä konseptista vastasi mainostoimisto SEK & Grey

DNA Livekesä

Kesällä 2017 useissa eri kauppakeskuksissa oli mahdollista katsella kesäistä Suomea realiaikaisena livestreamina useista eri luonnonkauniista paikoista ympäri Suomea. Mukana toteutuksessa Kuubi

Jääkiekon MM kisat äänestys

Toteutimme Helsingin vuoden 2012 jääkiekon maailmanmestaruuskisoihin interaktiivisen äänestyskampanjan yhteistyössä Clear Channelin kanssa. Helsingin avainpaikoilla sijaitsevilla kosketusnäytöillä esitettiin kysymyksiä ja yleisö pääsi osallistumaan kisoihin myös Down Town Digital -ulkonäyttöjen kautta. Kampanja toi kisoille näkyvyyttä uudella ja interaktiivisella tavalla. Suunnittelimme ja toteutimme kampanjan visuaalisen ilmeen ja teknisen ratkaisun tulosten keräämiseen.

Sonera Ruutustara

Soneran Ruutustara Interaktiivinen peli toteutettiin Dagmarin & FWD:n kanssa. Pelissä eri kauppakeskuksissa sijaitsevat pelaajat kilpailivat toisiaan vastaan Sonera Ruutustara -peliä reaaliajassa. infonäyttöjen välityksellä.

Jääkiekon MM kisat äänestys

Helsingin Kaupunki ja Metro-lehti toteuttivat päivittäin vaihtuvan vuorovaikutteisen äänestyksen kaupungin kosketusnäytöillä toukokuussa 2012. Kahden viikon kampanjan aikana kysyttiin yhteensä 12 ajankohtaista jääkiekon maailmanmestaruuskisoihin liittyvää kysymystä, joihin vastattiin lähes 4000 kertaa. Lisäksi kampanjan aikana julkaistiin kaupunkilaisten Metron toimitukselle lähettämiä kuvia, joista yleisö pääsi kosketusnäyttöjen kautta äänestämään kuvaparin voittajan.

Helsinki -Missio

Kampin kaupakeskuksessa kerättiin liikeeseen reagoivalla mainoksella 5 ja 10 € lahjoituksia Yksinäisyydestä kärsiville ihmisille. Infototeemiin integroitiin korttimaksupääte, jolla lahjoituksen voi tehdä suoraan omalla luottokortilla.

Siwa / Lähikaupat

Clear Channelin Down Town Digital verkostossa luettiin reaaliaikaisesti säätietoja ja valittiin sopivia mainoksia ruudulle säätilan perusteella.

Kamppi Stailauspäivät

Kampissa stailattiin asiakkaita ja kuvattiin lopputulos ja julkaistiin kuva instagramiin, josta kuvat haettiin automaattisesti pyörimään Kampin sisä ja ulkoruuduille.

Helsinki Missio joulu

Kampissa soitettiin joululauluja liiketunnistimen avulla ja kerätiin lahjoituksia syrjäytymistä vastaan.

Augmented Median hyödyt

Periaatteessa kaikki on mahdollista. Korkeintaan aikataulusi ja budjettisi saattaa aiheuttaa meille joitakin pieniä rajoituksia. Olemme kuitenkin tottuneet yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa venyttämään sen rajoja mikä on mahdollista.

Paras ja kestävin muistijälki

Tämän parempaa muistijälkeä et voi saada. Kun asiakas osallistu itse kampanjaan ja saavuttaa sillä jonkun lopputuloksen esim saa pelistä kokemuksen ja pisteet ja pääsee ranking listalle on muistijälki tapahtumasta taattu.

SoMe -hännät

Some hännillä kampanjasi elää verkossa pitkään tapahtuman jälkeen. Esimerkiksi pelissä tulokset tai screenshot asiakkaasta pelihahmona voidaan jakaa Somessa joka aiheuttaa jopa enemmän huomiota ja kontakteja kuin itse tapahtuma.

Medianäkyvyys

Erikoiskampanjat pääsevät uutusarvonsa ja erikoisuutensa takia usein esille muihin medioihinkin Tv, web, lehdet, Some. Näin saat lisää ilmaista näkyvyyttä.

Pienelläkin budjetilla iso impakti

Erikoiskampanjoiden ei tarvitse aina olla erikoiskalliita toteutuksia. Hyvin ideoitu ja etevästi toteutettu kampanja voi pienelläkin budjetilla saada ison mediahuomion.