Päivittäisen aistinvaraisen toimintamme voidaan ajatella muodostavan 200 yhteispistettä. Näistä pisteistä kukin aisti edustaa painoarvonsa mukaista osaa. Aistimarkkinoinnin ydintä on hyödyntää useita aisteja yhtäaikaisesti – mitä enemmän pisteitä täyttyy, sitä paremmat mahdollisuudet markkinoijalla on tuottaa haluttu vaikutus.
![](https://cdn.prod.website-files.com/59f21ef0d452890001aff005/61b79b92afef934c454860bc_sense-icon-vision.png)
Näkö
Ihmisen arjen vallitsevin aisti, jonka osuus päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnastamme on 58 pistettä.
Erityispiirteet: Näkö on ihmisen aisteista kuormitetuin ja sen huomiosta käy jatkuvasti kova kilpailu. Ostoympäristössä liikkuva kuva vangitsee katsetta tehokkaimmin. Kuvien ja videon selkeys ja helppolukuisuus nopeuttavat viestien kulkua.
Ratkaisu: BCN Digital Signage info- ja mainosnäytöt
![](https://cdn.prod.website-files.com/59f21ef0d452890001aff005/61b79b91931d4ca9f214ef40_sense-icon-hearing.png)
Kuulo
Markkinoinnissa näön ohella käytetyin reitti asiakkaan tietoisuuteen. Se muodostaa 45 pistettä päivittäisestä toiminnastamme.
Erityispiirteet: Ääniteoksilla voidaan tehdä kaikkiin tiloihin ainutlaatuinen ja omaleimainen tunnelma. Ääniteokset vaikuttavat myyntiin ja brändikuvaan positiivisesti.
Ratkaisu: Digital Signage Audio -palvelu
![](https://cdn.prod.website-files.com/59f21ef0d452890001aff005/61b79b9132c408227bb2e14b_sense-icon-scent.png)
Haju
Näköaistin jälkeen vallitsevin aistimme, jonka osuus päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnasta on 47 pistettä.
Erityispiirteet: Reagoimme tuoksuihin emotionaalisesti. Tuoksut kulkevat suoraan aivojemme tunteista ja muistoista vastaaville alueille, ilman rationaalista prosessointia. Tuoksut vaikuttavat pitkälti tiedostamattamme.
Ratkaisu: Tuoksumarkkinointi
![](https://cdn.prod.website-files.com/59f21ef0d452890001aff005/61b79b91df1acdf41483dd64_sense-icon-feel.png)
Tunto
Aisteistamme vähäisimmässä käytössä, muodostaen 15 pistettä päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnastamme.
Erityispiirteet: Kosketus on muista aisteistamme poiketen suora aisti, eli kuluttajat voivat tuntea vain sen, mikä on heidän välittömässä läheisyydessään.
Ratkaisu: Tuotepakkausten muotoilu, materiaalivalinnat ja koko. Kosketusnäytöt ja haptiset näyttöratkaisut.
![](https://cdn.prod.website-files.com/59f21ef0d452890001aff005/61b79b912ee7093aba16012c_sense-icon-taste.png)
Maku
Vastaa 35 pistettä päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnastamme.
Erityispiirteet: Makuaisti liittyy läheisesti hajuaistiin, eikä ihminen pysty erottamaan tarkasti makuja ilman yhteistoimintaa hajuaistin kanssa.
Ratkaisu: Maistatukset, tuoksumarkkinointi