Craneworld blog

/

Mitä on kaupan media ja miten voit hyötyä siitä?

Retail media, eli kaupan media, on ollut kuuma puheenaihe kaupan ja mainonnan alalla parin viime vuoden ajan. Mutta mistä siinä on kysymys ja miten kauppiaat voivat parhaiten siitä hyötyä?

Lyhyesti sanottuna, kaupan media on kuluttajille suunnattua markkinointia ostopaikalla – joko verkossa tai myymälätiloissa. Perinteisiä tekniikoita ovat myymälätiloissa tehtävä mainonta, verkkomainonta, tuote-esittelyt, promopisteiteet, kanta-asiakaskortit, kupongit ja etusetelit. Viimeisen 10–15 vuoden aikana verkkomainonta on ollut vahvassa kasvussa.

Mm. konsulttiyritys Boston Consulting Groupin, BCG:n, mukaan kuluttajien yksityisyydensuojaa koskevien sääntöjen tiukentuminen on kuitenkin viime aikoina merkittävästi heikentänyt digitaalisen markkinoinnin keinoja, kuten evästeiden käyttöä, mikä on vaikeuttanut merkittävästi kuluttajille suunnattua viestintää.

Kivijalassa tapahtuva digitaalinen kaupan media on tehokas ratkaisu tämän haasteen selättämiseksi. Kauppiaalla on syvää erittäin arvokasta asiakasymmärrystä, jonka avulla he voivat kohdentaa mainonnan tarkasti halutuille asiakasryhmille ja vielä mitata, kuinka mainonta vaikutti myyntiin. Näin kaupan media on muodostunut erittäin houkuttelevaksi kanavaksi kaupassa myynnissä olevia tuotteita edustaville mainostajille.

Kaupan median nousun taustalla kaksi megatrendiä

Kaupan media on nyt vahvassa nousussa. Sen taustalla vaikuttaa kaksi suurta trendiä, jotka kiihdyttävät kasvua.

Ensinnä kaupan yleisöjen monetisointi on muodostumassa yhä tärkeämmäksi tavaksi kerryttää voittoa, kun perinteisten marginaalien saavuttaminen on yhä vaikeampaa.

Kaupan media lisää vähittäiskauppiaiden katetta

Vähittäiskauppa on myös täydellisessä asemassa muuttamaan markkinoiden dynamiikkaa, koska sillä on etunaan asiakasdata, sekä niin sanottu closed loop -mainonta. Kauppa tietää kuka ostaa ja mitä, kuten myös sen, mitä mainoksia heille on esitetty. Kaupan media ja myymälämarkkinointi ovat ratkaisevassa roolissa asiakkaiden tavoittamisessa siellä, missä ostopäätökset tehdään.

”80 prosenttia ostopäätöksistä tehdään ostopaikalla”

Näin saat kaupan median tehokkaaseen käyttöön

Nykyinen internetin mediamyynnin ekosysteemi, erityisesti ohjelmalliset markkinapaikat, perustuvat yhdeltä yhdelle -markkinointiin. Kivijalassa taas pyritään tavoittamaan yleisöjä, ei yksittäisiä kuluttajia. Tarvitaan uudenlaisia työkaluja, jotta kaupan yhdeltä monelle -yleisöt saadaan myytäviksi ja markkinointi automatisoitua näihin ympäristöihin.

Craneworks yhdessä sisaryhtiö Doohlabsin kanssa tarjoaa osaamisen ja alustan, jonka avulla muutat myymälänäyttöverkoston tehokkaaksi kaupan mediaksi. Ratkaisumme avulla automatisoit myymälämainonnan datalähtöisen ostamisen, myymisen ja esittämisen. Toisin sanoen, muutat yleisösi tuloiksi tavoittamalla heidät tehokkaasti ja automatisoidusti ostopäätöksen hetkellä.

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää.

---

Käännetty mukailen Teemu Kurrin alkuperäistä blogi-kirjoitusta.

Uusimpia artikkeleita