Dynamic Wayfinding

Digitaalinen opastusjärjestelmä julkisiin ja kaupallisiin tiloihin

Suorin reitti tuotteiden ja palveluiden äärelle

Enemmän aikaa ostoksille

Interaktiivinen 3D-kartta dynaamisella reitityksellä

Kehittyneet hakutoiminnot, mobiililaitteista tutut eleet

Analytiikan avulla lisää ymmärrystä kuluttajakäyttäytymisestä

BCN Dynamic Wayfinding:
Digitaalinen infonäyttö auttaa ja opastaa

Craneworksin kehittämä digitaalinen info- ja reititysjärjestelmä tarjoaa asiakkaillesi apua tilojen ja palveluiden löytämiseen. Digitaalinen opastus on nykypäivän modernia asiakaspalvelua, joka tuo lisäarvoa paitsi asiakkaillesi myös palveluntarjoajille ja mainostajille. Wayfinding-järjestelmän ydin on interaktiivinen, kolmiulotteinen tilakartta, joka opastaa asiakkaat suorinta reittiä etsimiensä tuotteiden ja palveluiden luokse. Opastenäytön käyttö on helppoa: sen toiminnallisuus on loogista ja mobiililaitteista tuttua.

Infonäytöt soveltuvat monenlaisiin asiakastiloihin. Digitaalista opastusta käytetään kauppakeskuksissa, tavarataloissa, oppilaitoksissa, kirjastoissa, sairaaloissa, toimistorakennuksissa, liikenneasemilla ja risteilyaluksilla mutta sen käyttömahdollisuudet ovat rajattomat.

Tutustu digitaaliseen info- ja reititysratkaisuumme ja kysy lisää asiantuntijoiltamme.

Tutustu miten BCN Dynamic Wayfinding toimii

Interaktiivisen infotaulun ominaisuudet

Kolmiulotteiset kartat

Kartat piirretään tilojen pohjakuvia vastaaviksi kolmiuloitteisiksi kartoiksi. Tilojen hahmottamisen tueksi kartoille voidaan sijoittaa liikkeiden ja tilojen nimiä sekä 3D-objekteja. Visuaalisuutta voidaan lisätä animoimalla objekteja ja tekstejä. Karttoja voi liikutella, pyöritellä ja zoomailla, kuten mobiililaitteissa.

Reaaliaikainen, dynaaminen reititys

Älykäs Dynaaminen reititys piirtää automaattisesti reittiohjeet asiakkaan haluamaan paikkaan. Älykäs reititysalgoritmi laskee lyhimmän ja nopeimman reitin, ottaen huomioon mahdolliset esteet, hetkellisesti suljetut reitit, tai jopa reittien ruuhkaisuuden.

Toimii myös verkossa ja mobiilissa

Järjestelmä on Html5-pohjainen, joten kartat ja hakemistot voidaan sijoittaa infonäyttöjen lisäksi myös kotisivuille, mobiilisivuille tai mobiili-appeihin.

Automaattinen tietojen päivitys

Karttoja ja tilojen tietoja hallitaan keskitetysti BCN Dynamic Wayfinding -käyttöjärjestelmässä. Päivitetyt tiedot siirtyvät automaattisesti niin kaikille infonäytöille kuin myös web- ja mobiilikartoille.

ja paljon muuta...

Kohdetiedot

Kartan kohteista - liikkeistä, ravintoloista, palveluista - näytetään käyttäjälle avautuvassa ikkunassa perustiedot, kuten kuvaus, myytävät tuotemerkit, aukioloajat ja yhteystiedot. Kohdeikkuna voi myös sisältää logoja, kuvia tai videoita.

Hakemistot, haku

Kohteiden hakemisto on tärkeä osa järjestelmää. Hakemistosta käyttäjä voi etsiä kohteen tiedot ja reitin kohteeseen nimen, tyypin tai kerroksen perusteella – tai käyttäen tekstihakua.

Multitouch -eleet

Järjestelmä tukee matkapuhelimista ja tablet-tietokoneista tuttuja multitouch-ohjauseleitä, joita ovat muun muassa zoom, swipe ja pan. Multitouch-ohjauseleet helpottavat ja nopeuttavat wayfinding-järjestelmän käyttöä tavallisiin navigointinappuloihin 
verrattuna.

Esteettömyys

Järjestelmä analysoi ja laskee automaattisesti reitityksen esteetöntä kulkua tarvitseville käyttäjille. Myös käyttöliittymä on laskettavissa näytöllä alemmas lapsia ja pyörätuolin käyttäjiä varten.

Reittien rajaus

Tiloissa kulkua voidaan rajata tilapäisesti tai toistuvasti. Reititys osaa automaattisesti ohjata asiakkaan käytössä olevia reittejä pitkin. Ominaisuus on hyödyllinen, jos esimerkiksi tilojen eri alueilla on toisistaan poikkeavat aukioloajat, tai jos vaikka hissi on tilapäisesti pois käytöstä.

Karttaeditori

Muutosten tekeminen karttoihin sujuu vaivattomasti karttaeditorin avulla. Pienet muutokset kiinteistöissä tai tiloissa eivät vaadi suuria, aikaa vieviä tai kalliita muutoksia järjestelmään. Reititys mukautuu automaattisesti muuttuneiden tilojen vaatimuksiin.

Analytiikka

Järjestelmän analytiikasta, saadaan kullan arvoista tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä tiloissa. Analytiikasta saadaan helposti esimerkiksi eniten käytetyt hakusanat ja useimmin haetut reitit. Tieto on hyödyllistä tilojen kehittämisen ja infonäyttöjen sijoittelun kannalta.

Sisätilapaikannus

Mikäli tiloihin on asennettu sisätilapaikannusta tukevat wlan-tukiasemat, voidaan dynaamista reititystä käyttää myös asiakkaan mobiililaitteella. Asiakkaalle voidaan näyttää myös esimerkiksi lähiliikkeiden tarjouksia ohi kuljettaessa.

Muokattavuus ja kieliversiot

Palvelun ulkoasu ja sen sisältämät tiedot ovat milloin tahansa muokattavissa selainpohjaisen BCN Dynamic Wayfinding -hallintasivuston kautta. Sillä voidaan muokata esimerkiksi kartta-, tila-, liike-, reitti- ja kategoriatietoja, hakusanoja sekä kaikkia eri kieliversioita.

3D-objektit

Kartat piirretään aitoina kolmiulotteisina pohjakarttoina, joihin voidaan myös sijoittaa 3D-objekteja, esimerkiksi maamerkkejä ja suurimpia ankkuriliikkeitä, jotka ovat jatkuvasti näkyvissä kartalla. 3D-objektit voivat olla myös animoituja, esimerkiksi hissit voivat kulkea eri kerrosten välillä kartalla.

Orientaatio

Kartta näytetään aina   automaattisesti käyttäjän näkökulmasta. Näin kartta ja reitti on näkyvillä ruudulla samansuuntaisesti kuin tilat sijaitsevat asiakkaan ympärillä. Automaattinen orientaatio auttaa asiakasta hahmottamaan paremmin tiloja ja sijaintiaan niissä sekä lähtemään oikeaan suuntaan.

API ja web-integrointi

BCN Wayfinding -palvelu on integroitavissa intranetiin tai muihin ulkoisiin lähteisiin tarjoamamme rajapinnan avulla. Integroinnit helpottavat datan hallintaa, koska tiedot saadaan päivitettyä järjestelmien välillä automaattisesti.

Wayfindingin päätelaitteet

  • Sisänäytöt
  • Ulkonäytöt
  • Infokioskit
  • Älypuhelimet
  • Tabletit
  • Websivut
  • Mobiili-websivut
  • Applikaatiot

Wayfindingin käyttökohteet

  • Ostoskeskukset
  • Hyper- ja supermarketit
  • Kaupunki-informaatio
  • Näyttelyt
  • Kirjastot
  • Nähtävyydet
  • Teemapuistot
  • Laivat
  • Öljynporauslautat
  • Konserttipaikat
  • Festivaalit
  • Tapahtumat
  • Urheiluhallit
  • Urheilukisat
  • Messut
  • Jne.

Näin hyödyt digitaalisesta opastuksesta

Digitaalinen opastus palvelee asiakkaitasi väsymättä vuorokauden ympäri infonäytöillä, nettisivuilla ja mobiililaitteilla.

Tarjoa enemmän aikaa ostoksille

Asiakkailla on nykyään useimmiten kiire. Kun karttaopastusjärjestelmä kertoo nopeasti ja selkeästi mistä asiakkaan haluama tuote tai palvelu löytyy, jää asiakkaalle aikaa enemmän itse ostoksiin, palveluihin ja elämyksiin.

Kohdenna mainontaa

Infojärjestelmän avulla voit kätevästi myös kohdentaa mainontaa. Kun asiakas etsii haluamaansa liikettä voidaan hänelle esittää liikkeen ajankohtaisia tarjouksia ja kampanjoita. Asiakas voi hakea diginäytöillä tilojen ja palveluiden lisäksi myös suoraan tuotteita, jolloin järjestelmä osaa listata tuotetta myyvät liikkeet ja näyttää millaisia tarjouksia niistä on saatavilla.

Kasvata asiakastyytyväisyyttä

Nykypäivänä asiakaspalvelun standardeihin kuuluu responsiivinen infojärjestelmä, joka antaa tarkkaa ja ajantasaista tietoa. Infojärjestelmän tulee toimia kitkattomasti ja viiveettä: mikään ei ärsytä yhtä paljon kuin reagoimattomuus kosketukseen ja näytöllä pyörivä tiimalasi. Asiakastyytyväisyys on pienestä kiinni.

Tavoita asiakas jo matkan varrella

Digitaalinen opastus on saatavilla infonäyttöjen lisäksi asiakkaan omille päätelaitteille, jolloin liikkeitä ja niiden tarjontaa sekä reittiä voidaan tarkastella jo vaikka kotisohvalta tai matkan varrelta. Opastusjärjestelmä ei vaadi omaa päätelaitteelle ladattavaa appia, vaan toimii selainpohjaisesti.

Esimerkkejä Wayfinding asiakastoteutuksistamme

Mall of Tripla, pohjoismaiden suurin kauppakeskus

Lokakuussa 2019 ovensa avannut YIT:n jättihanke Mall of Tripla Helsingin Pasilassa käsittää 250 liikettä 85 000 neliömetrin alueella. Kauppakeskus halusi panostaa isosti asiakaslähtöiseen opastukseen ja valitsi Craneworksin toteuttamaan digitaalisen opastusjärjestelmän. Triplassa julkaistun Wayfinding -järjestelmän 3D-kartta ja käyttöliittymä ovat graafisesti edistyksellisiä ja suunniteltu takaamaan asiakkaille mutkaton käyttökokemus.

Kauppakeskus Kamppi Helsinki

Kauppakeskus kamppi Helsinki sai ensimmäisenä maailmassa käyttöönsä 2.0 version Craneworksin BCN Dynamic Wayfindingista. Yhdessä asiakkaan ja heidän palvelumuotoilukumppanin kanssa suunniteltu käyttöliittymä on raikas, ja tarjoaa aiempaa paremman käyttökokemuksen. Toimiva opastus on erittäin merkityksellinen Kampin kauppakeskuksessa, jossa hahmottamista hankaloittaa useat eri tasot, kerrokset ja jopa erilliset rakennukset, jotka keskukseen yhdistyvät.

Linköpingin yliopisto, Ruotsi

Linköpingin yliopiston kampus Wallaan valmistui kesällä 2019 moderni hallinto- ja kirjastorakennus Studenthuset, jonne Craneworks suunnitteli ja toteutti digitaalisen Wayfinding -ratkaisun. Järjestelmän avulla kansainvälinen opiskelijayhteisö saa ajantasaista tietoa ja opastuksen etsimiensä kirjasto- ja muiden palveluiden luokse.

LAMK, Euroopan edistyksellisin oppilaitos

Lahden ammattikorkeakoulu, LAMK, avasi uuden, digitalisoidun kampuksensa syyskuussa 2018. Craneworksin BCN Digital Signage ja Dynamic Wayfinding –ratkaisut muodostavat osan oppilaitoksen ekosysteemiä jossa yhdistyvät tulevaisuuden opiskelutekniikat, työelämä, vastuullisuus ja digitaaliset ratkaisut.

Hyvinkään Willa

Hyvinkään Willa on yksi suurimmista kauppakeskuksista Suomessa. Keskus jakautuu useamman rakennuksen alueelle ja siellä on yli sata liikettä, mitkä nostavat digitaalisen opastuksen merkittävään rooliin kauppakeskuksen päivittäisessä asiakaspalvelussa. Craneworksin BCN Dynamic Wayfinding toteutettiin Willaan keväällä 2018.

Itis Wayfinding Helsinki

Itiksen BCN Dynamic Wayfinding 1.0 versio toteutettiin vuonna 2014 Itiksen silloin uudistetun web-ilmeen mukaisesti. Vuonna 2018 Itiksen Wayfinding uudistettiin uuteen 2.0-ilmeeseen ja toiminnallisuuksiin. Samalla Web- ja mobiiliweb-karttoja kehitettiin helppokäyttöisemmiksi.

Tallink Silja — Risteilyalusten opastusjärjestelmät 2.0

Craneworksin toteuttama BCN Dynamic Wayfinding -järjestelmä on toiminnassa Tallink Siljan suurimmilla laivoilla: Silja Symphony ja Serenade. Järjestelmä asennettiin vuonna 2014.
Laivojen kaikkien 12 kerroksen tilat ovat selattavissa, pyöriteltävissä ja zoomattavissa kolmiuloitteisina karttoina. Wayfinding-palvelu opastaa asiakkaita interaktiivisesti niin palvelujen äärelle, kuin hytteihin ja välittää tietoa laivan tapahtumista, sekä opastaa asiakkaita seitsemällä eri kielellä. Järjestelmä päivitettiin vuonna 2018 uusimpaan BCN Wayfinding 2.0 versioon ja ominaisuuksiin.

Domina Wayfinding Riika

Latvialainen kauppakeskus Domina Riikassa otti käyttöön Craneworksin Wayfinding -järjestelmän vuonna 2017.
Toteutus tehtiin yhteistyössä Clear Channel Latvian ja Clear Channel Suomen kanssa.

Citycenter Helsinki

Spondan omistama kauppakeskus Citycenter Helsingin makkaratalossa käyttää Craneworksin wayfindingiä ja Digital Signagea useissa eri infototeemeissa, joista osa on myös rautatientorin asematunnelin puolella.

Woluwe Wayfinding Brysseli

Belgialainen ostoskeskus Woluwe Brysselissä otti käyttöön BCN Dynamic Wayfindingin ja Craneworksin Digital Signage -järjestelmän vuonna 2017 ensimmisenä Belgialaisena ostoskeskuksena.

Kauppakeskus Kaari Helsinki

Kauppakeskus Kaari Helsingissä otti ensimmäisenä käyttöön Craneworksin BCN Dynamic Wayfinding 1.0 version, joka sisälsi myös kolmiulotteiset web-kartat Kaaren web-sivuilla.
Muita projekteja