Craneworld blog

/

Myymälämedia shopper-markkinoijille

Shopper-markkinointi (shopper marketing) käy parhaillaan läpi useita suuria kehityskulkuja. Koska vähittäiskauppa on keskellä digitaalista transformaatiota, myös markkinoinnin ja myynninedistämisen muodot myymälässä muuttuvat. Yksi suurimmista shopper-markkinoijiin vaikuttavista kehityskuluista on kaupan median (retail media) voimakas kasvu.

Shopper-markkinointi ❤️ kaupan media

Vähittäiskauppa kaupallistaa mainostajille nyt sekä verkkonäkyvyyttä että mainostilaa myymälöissä. Myymälöiden sisällä mainonta siirtyy kasvavalla vauhdilla digitaalisille pinnoille - pääasiassa myymälöiden sisällä oleville digitaalisille DS-näytöille. Tätä liiketoimintaa kutsutaan myymälän sisäiseksi kaupan mediaksi.

Shopper-markkinoijille tämä on sekä haaste että suuri liiketoimintamahdollisuus. Shopper-markkinoijilla ei ole perinteisesti ollut erityisen suurta roolia digital signage-markkinoinnissa, sillä diginäyttöjä on käytetty pääasiassa myymälöiden omiin mainostarkoituksiin. Nyt DS-näyttöpinnat ovat siirtymässä toimijoille, jotka rakentavat uudenlaista myymälän sisäistä vähittäiskaupan mediamaisemaa.

Tämä uusi liiketoiminnan alue tarvitsee myös omat nykyaikaiset ohjelmistoalustansa. Perinteisellä Shopper-markkinoijilla ei kuitenkaan ole tietotaitoa sellaisten rakentamiseen ja operoimiseen. Shopper-markkinoijalla voisi kuitenkin olla tässä uudessa liiketoiminnassa rooli vähittäiskauppiaidensa mediamyyntikumppanina ja se edellyttää rohkeaa asennetta sopeutua nopeasti uusiin toimintatapoihin.

Shopper-markkinoijan momentum

Liiketoiminnan näkökulmasta näkymät ovat shopper-markkinoijille loistavat, sillä vähittäismedia on jo nyt merkittävä uusi liiketoiminnan osa-alue, ja se on myös valtavassa kasvussa: Boston Consulting Group arvioi, että kokonaismarkkinat ovat 100 miljardia dollaria vuonna 2026 ja että ne muodostavat 25 prosenttia kaikista digitaalisista mainosmenoista.

Shopper-markkinoijat ovat jo luoneet liiketoimintaa sekä vähittäiskauppiaiden että mainosbrändien kanssa. Tämä antaa ketterimmille ja älykkäimmille shopper-markkinoijille mahdollisuuden paitsi selviytyä myllerryksen keskellä myös kasvattaa liiketoimintaansa merkittävästi uuden tulovirran avulla.

Shopper-markkinoijat voivat toimia välittäjinä eri liiketoimintamallien välillä myymälämediassa. He voivat auttaa vähittäiskauppiaita tuottamaan ja jakamaan omaa mainontaansa, palvella kauppakumppaneita mainonnan hallinnoinnissa sekä myydä ja hallinnoida mediamyyntiä vähittäiskauppiaan puolesta. Ohjelmallisen markkinoinnin kasvaessa shopper-markkinoijat voivat auttaa myös sen hallinnoinnissa.

Miten päästä alkuun?

Jotta shopper-markkinoija voisi tarttua tilaisuuteen, tarvitaan retail media -alusta, jonka avulla hyödyntää vähittäiskauppiaiden laajaa tuntemusta myymäläyleisöistään. Alustalla on voitava rakentaa mainonnan tuotteita, jotka houkuttelevat brändejä ja mainostajia. Alustan avulla on myös voitava mainostaa kohdennetusti digitaalisten näyttöjen verkostossa.

Craneworksin sisaryhtiö Doohlabsin media-alusta on tehty juuri tähän tarkoitukseen. Alustan ominaisuuksia ovat mm:

  • CMS ja mainospalvelin yleisöpohjaisen mainonnan jakelua varten.
  • Kohdennusmoottori, jolla yleisöistä rakennetaan mainostuotteita ja hallinnoidaan niiden esittämistä.
  • Mediamyyntityökalut, joiden avulla voit rakentaa yleisöistä mainostuotteita ja tarjota niitä brändeille.

Heräsikö mielenkiintosi? Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää.

Kirjoitus pohjautuu Teemu Kurrin blogitekstiin Doohlabsin sivustolla.

Uusimpia artikkeleita