Craneworld blog

/

Mitä on kivijalkamyymälän mediamyynti?

Kaupan media on merkittävä uusi tulovirta vähittäiskaupalle. Pandemian kuluessa ja varsinkin viimeisen vuoden aikana se on ollut kuuma puheenaihe kaupan alan foorumeilla. Mistä on kyse ja miten se liittyy kivijalkamyymälän markkinointiin?

Kaupan media tarkoittaa markkinointia kuluttajille ostohetkellä, olipa kyse sitten verkkomaailmasta tai varsinaisessa fyysisessä myyntitilasta.

Retail Median nousu liittyy kahteen suureen muutosvoimaan, jotka vaikuttavat kaupan toimintaan samanaikaisesti: ensinnä, kaupan voitonmuodostus muuttuu nopeasti. Perinteisten vähittäiskaupan voittomarginaalien kasvattaminen verkkokaupan paineessa on yhä vaikeampaa. Onneksi samaan aikaan kaupan yleisöjen kaupallistamisesta on kasvamassa erittäin suosittu keino kerätä uutta korkeakatteista tuloa.

Kaupan media kasvattaa kaupan kokonaisvoittoa

Toinen vähittäiskaupan markkinointiin merkittävästi vaikuttava tekijä on verkkokäyttäjien seurantaan ja internet-mainonnan kohdistamiseen käytettävien kolmannen osapuolen evästeiden nopeasti vähenevä rooli. Nyt, kun Google ja Apple ovat luopumassa evästeistä, kaupan suurin voimavara - sen syvä asiakasymmärrys ja kertynyt data - ovat muodostumassa erittäin arvokkaaksi mainostajille tavoiteltaessa yhä rajatumpia yleisöjä, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Myymälä kaupan median keskipisteenä
Suurin osa kaupan mediaan liittyvistä keskusteluista on keskittynyt verkkokauppaan. Tämä on luonnollista, sillä verkkokauppasivustot vastaavat nopeasti mainostajien muuttuviin tarpeisiin. On jo runsas tusina retail media-alustoja, jotka ajavat tätä muutosta verkkomaailmassa.
 
Entä sitten myymälämarkkinointi? Mitä tekemistä kaupan medialla on kivijalkamyymälän kanssa? Myymälämedia on pohjimmiltaan digiajan shopper-markkinointia, jonka juuret ovat tiukasti oikeissa myymälöissä. Huolimatta sähköisen kaupankäynnin noususta, kivijalkamyymälä on edelleen monille kauppiaille ylivoimaisesti tärkein tulonlähde nyt ja tulevaisuudessa. Lisäksi usealle kauppiaalle kuvijalkamyymälässä saavutettavat kontaktit ylittävät moninkertaisesti kaikissa verkkokanavissa yhteensä saavutetut.
 
Vähittäiskaupan mediamyynnin vallankumous saapuu myös myymälään – ei verkkokaupan jatkeena, vaan omalla ainutlaatuisella tyylillään. Tähän on pari tärkeää syytä.

Ensinnäkin myynnin ja myymälämainonnan digitalisoinnilla on ollut oma itsenäinen, digitaalisiin mainospintoihin ja digitaalisiin ulkomainonnan ratkaisuihin perustuva reitti fyysisen tilan ja teknisen arkkitehtuurin haasteiden ratkaisemiseksi. Edistyksellisen kaupan median rakentaminen myymäläverkostolle digitaalisten näyttöjen ja äänentoiston avulla edellyttää sekä näiden alojen asiantuntemusta että nykyaikaisten verkkoteknologioiden osaamista.
 
Toinen tärkeä tekijä on kaupan asiakastietojen käyttäminen kohdentamiseen. Verkkokohdistus perustuu evästeisiin, mutta vähittäiskaupan median myymäläyleisöt on rakennettava myymälän omiin kävijätietoihin perustuen. Nykyisillä kaupan käyttämillä digitaalisilla näytöillä ei ole ollut älykästä tapaa kohdentaa asiakasdataan perustuen. Verkkoratkaisuja ei puolestaan pystytä suoraan hyödyntämään myymäläympäristöissä.
 
Kaksi päähaastetta, jotka tulee ratkaista kivijalassa tapahtuvan mediamyynnin mahdollistamiseksi ovat: Kuinka saada myymälän digitaaliset näytöt ja ääni toimimaan osana kaupan modernia digitaalisen markkinoinnin  kokonaisuutta, mukaan lukien ohjelmallisen mediamyynnin ja  -ostamisen. Ja toiseksi, kuinka rakentaa asiakastietoalusta, joka pystyy palvelemaan suurten kauppaketjujen fyysisen, reaaliaikaisen kauppaympäristön ainutlaatuisia vaatimuksia.
 
Kaupan median voittajia ovat ne, jotka pystyvät yhdistämään menestyksekkäästi verkko- ja myymälämarkkinoinnin:
Kauppiaat, jotka pystyvät rakentamaan lähestymistavan, joka ottaa huomioon asiakkaiden jatkuvasti muuttuvat monikanavaiset ostotottumukset ja -käyttäytymisen. Voittajia ovat myös ne retail media -palveluiden ja -teknologioiden tarjoajat, jotka voivat yhdessä tarjota kaupalle ratkaisuja, jotka palvelevat sekä heidän verkko- että myymälätarpeitansa.
 
Craneworks ja sisaryrityksemme Doohlabs ovat yhdessä rakentaneet markkinoiden kehittyneimmän vähittäiskaupan media-alustan fyysisiin myymäläympäristöihin. Lue lisää alustan tarjoamista mahdollisuuksista: www.doohlabs.com

Tämä teksti on mukailtu käännös Doohlabsin sivustolla julkaistusta englanninkielisestä blogitekstistä.

Uusimpia artikkeleita