Digital Signage on siitä tehokas media, että se vaikuttaa siellä, missä ihmisetkin viettävät aikaansa päivittäin. Kaupunkikuvassa, tien varsilla, ostoskeskuksissa, ravintoloissa, työpaikoilla, oppilaitoksissa, asemilla, museoissa, marketeissa ja niin edelleen. Digitaalinen näyttöviestintä on siis monin tavoin osana arkemme visuaalista maisemaa. Jotta maisema myös herättäisi kiinnostusta ja asiakaspotentiaalia, on kannattavaa miettiä, miten se voitaisiin valjastaa vuorovaikutteiseksi asiakaskokemukseksi.

Yksi trendikkäimmistä ja eittämättä tehokkaimmista tavoista siihen on pelit ja pelillistäminen. Molemmissa on kyse pohjimmiltaan siitä, että ihminen saadaan toimimaan ja toiminnasta palkitaan. Asiakaskokemuksen pelillistämisen idea on siinä, että toiminta tapahtuu ohjatusti ja se tuo sekä palvelun tarjoajalle että asiakkaalle lisäarvoa.

Tässä TOP5 asiakaskokemuksen pelillistämisen keinoa Digital Signagen avulla:  

1 Kosketukseen ja liikkeeseen reagoivat pelit

Innosta asiakas laulamaan, tanssimaan, hyppimään tai vaikka hiihtämään. Kosketukseen ja liikkeeseen reagoivat pelit soveltuvat erityisen hyvin silloin, kun tavoitteenasi on lanseerata uusi tuote tai palvelu tai kerätä liidejä.

PAFille tehdyssä pelissä asiakas voi kirjoittaa Lake Placidin olympialaisten historiaa uusiksi hiihtämällä liikkeeseen reagoivassa pelissä kilpaa Juha Miedon tai Thomas Wassbergin hahmolla ja samalla voittaa pelirahaa nettikasinolle.

Kun Makkaratalo täytti 50 vuotta innosti sen tiloissa toimiva kauppakeskus Citycenter asiakkaitaan pelaamaan makkara-aiheista kosketuspeliä.

Tallink Siljan pehmomaskotti Harri Hylje tanssitti laivamatkustajia liikettä tunnistavan pelin avulla.

2 Interaktiiviset erikoiskampanjat

Kiinnitä ohikulkijan huomio sisällöllä, joka reagoi liikkeeseen. Luo kuva- ja keskusteluyhteys vaikka toiselle puolelle maailmaa tai ohjaa näytön sisältöjä napin painalluksella. Interaktiiviset erikoiskampanjat toimivat tehokkaasti silloin, kun haluat kampanjallesi tiettyyn hetkeen kohdistuvan, intensiivisen, huomiota ja tunteita herättävän näkyvyyden.

DNA:lle toteutettiin kesäkampanja, jossa Kampin kauppakeskukseen kameran ja mikrofonin kanssa kadonnut mokkulamies jutteli ohikulkijoiden kanssa kampanjaan dedikoidun toteeminäytön välityksellä. Rohkeat juttelijat palkittiin DNA:n tuotteilla.

3 Mix and Match

Käytä hyväksi useampaa mediaa. Otata kuva tai video kännykällä ja tarjoa sen julkaisemiseen julkinen näyttöpinta. Järjestä tapahtumia ja kilpailuja ja käytä isoja näyttöpintoja toiminnan ja palkinnan välineenä. Toteuta samat kampanjat yhtä aikaa sosiaalisissa medioissa ja DS-näyttöpinnoilla tai tuo sosiaalisen median syötteet suoraan näytöille. Eri medioiden ja välineiden yhdistely aktivoi kohdeyleisöä ja mahdollistaa monikanavaisen näkyvyyden.

Tallink Megastarille tehdyssä Selfie Wall –toteutuksessa laivamatkustajat voivat ladata selfieitä näkymään laivan suurella videoseinällä.

Citycenterin ja Radio Novan kampanjassa ostoskeskuksen näyttötoteemiin yhdistettiin puhelin. Kun puhelin soi, laukaistiin näytölle ohjeet, mitä vastaajan tulee tehdä. Puheluun vastannut ohikulkija pääsi radion suoraan lähetykseen ja voitti rohkeudestaan lahjakortin Citycenteriin.  

4 Lisää todellisuutta, osallistu, kokeile ja arvaa

Sovituta asiakkaallesi silmälaseja, hattuja ja hiustyylejä. Laita hänet kävelemään virtuaalista catwalkia huippumallien joukkoon tai sisällytä hänet pelimaailman hahmoksi. Luo vuorovaikutteinen yhteys oikean ja virtuaalimaailman välille tai järjestä kysely, äänestys tai visailu. Sopii kampanjoihin, joilla halutaan luoda todellisia wow-elämyksiä.

Kansallisteatterin vuorovaikutteisessa Frankenstein-kampanjassa ihmiset herättivät Frankenstein-hahmon henkiin ja antoivat elinvoimaansa sille liikkeen avulla.

5 Etsi ja löydä

Interaktiivinen karttaopastekin hyödyntää pelillistämisen ideaa. Se perustuu siihen, että asiakkaalla on tarve löytää jotakin ja käyttämällä opastejärjestelmää hän löytää sen (palkinto toiminnasta). Toimintojen helppoudella ja loogisuudella lisäät positiivista ja asiakaslähtöistä brändimielikuvaa. Opastejärjestelmään voi myös integroida erilaisia tarjouksia ja palveluita, jotka voi napata vaikkapa QR-koodin avulla mukaan älylaitteeseen.

Dynaaminen Wayfinding opastaa ja auttaa hahmottamaan tilaa. Karttaa voi liikutella ja pyöritellä mobiililaitteista tutuilla eleillä.

Itiksen Wayfinding-järjestelmään lisättiin toiminto, jolla asiakas saa puhelimeensa tekstiviestinä koodin, jolla hän voi noutaa ilmaisen kahvin kauppakeskuksen kahvilasta.  

Millaisen kampanjan sinä haluaisit toteuttaa? Ota yhteyttä niin tehdään unelmista totta. Yhteystiedot löydät täältä.

Katso lisää pelejä ja pelillistämistä hyödyntäviä toteutuksiamme.